Rotterdam

Ervaren in organiseren.

Communicatie en evenementen

Zonder mensen geen evenementen

Maar hoe zorg je er nu voor dat er mensen op je evenementen afkomen? Naast mijn eigen bedrijven Wedding Plan It en Event Plan It organiseer ik ook vaak evenementen voor ZZPRO, Dam en Tuinstad. Vooral binnen ZZPRO stimuleren we dat ondernemers workshops geven voor andere ondernemers.

Hoe pakken we dat nu aan?

Een blik in de keuken van ZZPRO. Allereerst krijgen we een bericht binnen van een mede zzp'er dat hij of zij een activiteit gaat organiseren. Bijvoorbeeld een workshop, een wijnproeverij, een lezing, een opening van een bedrijfspand of een lancering van een boek.

Als eerste plaatsen we het evenement op de website. Dat is de basis van alle communicatie. Daar komen ook de aanmeldingen binnen en kunnen we statistieken bijhouden. Sinds kort draait de site van ZZPRO weer op Joomla en daar zitten allerlei trucjes in om die registratie goed te laten verlopen. Binnen wordpress kun je dit overigens ook gewoon allemaal regelen.

Wat zet je allemaal op de site?

  • wat ga je doen (een boeklancering is iets heel anders dan een opening van een bedrijfspand)
  • wanneer
  • waar
  • waarom
  • van hoe laat tot hoe laat
  • moeten mensen zich aanmelden
  • door wie wordt het georganiseerd (bedrijfsnaam herhalen)
  • tot wanneer kunnen mensen zich aanmelden
  • zijn er kleding voorschriften
  • zijn er speciale voorzieningen voor mensen met een beperking
  • etc etc. de basis gegevens van een evenement
  • maak het af met een mooi, heldere afbeelding, die je overal kunt gebruiken.


Facebook

Nadat het op de website staat, maken we een evenement aan op facebook. Zelf gebruik ik dit kanaal niet zo heel vaak meer maar voor evenementen is het wel handig. De afbeelding van de site pas je aan naar een facebook evenement. Ook hier vermeld je de basis informatie. Je nodigt mensen uit je netwerk uit om deel te nemen aan je evenement.


LinkedIn

Je maakt een korte inleiding op LinkedIn en verwijst vervolgens door naar je website. Op die manier krijg je mensen op je website en daar kun je ook meer informatie kwijt over het evenement.


Nieuwsbrief

Vanuit ZZPRO sturen we regelmatig een nieuwsbrief. Ik stuur liever korte maar regelmatige nieuwsbrieven dan te lange exemplaren. Ook hier kun je precies zien wie de nieuwsbrief openen en welke items het beste gelezen worden. Veel kun je meten en daar kun je weer op bijsturen!


Vertellen

Zodra je mensen spreekt, vertel je over je evenement. Nodig ze persoonlijk uit en herhaal de uitnodiging in een mail. Eigenlijk is dat de allerbeste manier omdat mensen je kennen en daardoor eerder geneigd zijn om naar je evenement te komen.


Voor de mensen van ZZPRO geldt, schakel zowel je eigen kanalen in als die van ZZPRO. Op die manier heb je een groter bereik en komen er meer mensen naar je evenement.



Blog

Met enige regelmaat zal ik bijhouden waar ik zo onder andere mee bezig ben. Klik op het blauwe gedeelte lees meer en je komt bij de tekst.