Rotterdam

Ervaren in organiseren.

De wereld van...

Webinar

Als zelfstandige ondernemer ben je een duizendpoot. En vaak is het ook handig voor duizendpoten om eens bijgeschoold te worden. Afgelopen week volgde ik het webinar van Noëlla de Jager van GoodPlace2Work. Een gedreven vakvrouw die een goedlopend eigen bedrijf runt namelijk de verhuur van werkplekken aan vrouwelijke professionals in Rotterdam. Ze heeft een duidelijke focus en vertelde hier over tijdens haar webinar. Veel was bekend maar er zaten toch ook weer eye openers in. Dezelfde eye openers als ik hoorde bij Tony de Bree, tijdens het ZZPRO nieuwjaarsontbijt. 

Wat was de eye opener van Noëlla voor mij?

Omzetdoel

Haar volgorde van werken. Als eerste bepaal je omzet doel. Hè, oja dat is wel handig. Eerst bepalen hoeveel ik nodig denk te hebben voordat ik prijzen ga bepalen of aan de slag ga. Natuurlijk wil ik elke dag een groots en meeslepend event maar echt reëel is dat niet. Dus het bepalen van m'n omzetdoel. Makkelijk want ik ben juist bezig om mijn privé uitgaven bij te houden. Zakelijk weet ik het allemaal. Daar heb ik niet zo veel nodig momenteel; m'n website, telefoon, laptop. Maar ik zou ook mezelf graag weer salaris betalen. De tweede vraag was hoe bepaal je je omzet doel? door m'n kosten en uitgaven met elkaar te vergelijken en vervolgens hier een groeimodel op los te laten. 

Ideale klant

Wie is mijn ideale klant? persona's samen stellen, klantprofielen. Voor Wedding Plan It heb ik dit allemaal gedaan. Ik realiseerde me met Event Plan It nog niet. Leuk om aan te werken en alle mensen waar ik mee heb samengewerkt samenvoegen tot de ideale klant. \\

Profilering/ zichtbaarheid

Online en offline zichtbaarheid. Mensen doen zaken met mensen. En dat valt mij op als ik mijn huiswerk doe op het gebied van concurrentie. Er is in Rotterdam best veel concurrentie op het gebied van evenementen organisatie. Alleen al de indexering bij High Profile; congres bureau, creatiebureau, evenementen organisatie bureaus, incentive bureaus, sportieve evenementen, sprekers, ticketing, relatie en event marketing, productie bureaus en beursorganisatie. Begin er maar aan! Voldoende om echt te moeten focussen. Wat kan ik en wat wil ik ?

Wat mij overigens enorm opviel en dat viel me al eerder op, er zijn best wel veel bedrijven waar helemaal geen namen op de site genoemd worden. Geen oprichters, geen medewerkers, helemaal niets. Dat vind ik zelf zo raar. Daarom dit hele persoonlijke verhaal. Want wat maakt mijn marktpositie? wat maakt mij en mijn bedrijf uniek, wat maakt mijn dienstverlening uniek en wat is mijn onderscheidend vermogen. Best wel essentiele vragen waar ik goed over na moet denken. Ik weet wel wat ik niet wil. En waar ik goed in ben is voor mij zo vanzelfsprekend dat ik het lastig benoemen vind. 

Acquisitie strategie

Alle marketing en sales activiteiten die ik ga ondernemen waarmee ik de klant kan benaderen en waardoor de klant mijn aanbod kiest. Onder te verdelen in warme, koude en lauwe acquisitie. Komt de training van Ben Noordermeer weer om de hoek kijken. Hier hebben we het uitgebreid gehad over acquisitie voor Transitiefocus. 

Vandaag maar het eerste stapje weer gezet, deze blog geschreven en de Open Coffee bij de Buurtwerkplek bezocht. Daar weer interessante dingen gehoord over bedrijfslocaties maar ook leuke mogelijke samenwerkingsverbanden. Mijn focus voor Event Plan It is bepaald. 

Ik ga me richten op bedrijven die tussen nu en de komende twee jaar 25 of 50 jaar bestaan en daar een feest voor willen geven. Rotterdamse bedrijven die 20 tot 150 medewerkers hebben, branche breed. Er zijn in Rotterdam 550 bedrijven die tussen de 20 en 150 medewerkers hebben. Acquisitie wordt koude acquisitie met het sturen van een kaartje en vervolgens een mail erachter aan met een voorstel voor een feest. Goed afgebakend en gefocust. Leuk idee toch!?


Mirjam


Blog

Met enige regelmaat zal ik bijhouden waar ik zo onder andere mee bezig ben. Klik op het blauwe gedeelte lees meer en je komt bij de tekst.